10 rad jak napisać dobre CV

Napisanie dobrego CV może być jednym z najtrudniejszych wyzwań związanych z poszukiwaniem pracy. Większość pracodawców poświęca zaledwie kilka sekund na zeskanowanie każdego CV przed przyklejeniem go do stosu „Tak” lub „Nie”. To surowe.

Ale nigdy się nie bójcie! Zebraliśmy 10 najlepszych wskazówek, jak pokazać światu „to ja!” i uzyskać ten najważniejszy wywiad. 

Niech twoje CV będzie zwięzłe.

Zwykle CV nie powinno mieć więcej niż dwie strony – dwie strony papieru A4! Pracodawcy spędzają średnio tylko 8 sekund, patrząc na dowolne CV, a pewnym sposobem na wylądowanie na stosie odrzuconych jest wysłanie im całej swojej historii życia. Twoje CV musi trzymać go w napięciu, przechodzić do rzeczy, i zachować więcej szczegółów na rozmowę kwalifikacyjną.

dobre CV

Jeśli chcesz możesz pobrać nasze gotowe wzory CV – sprawdź je.

CV skrojone na miarę.

Wszyscy to robiliśmy. Wysyłaliśmy to samo CV dla wielu pracodawców, aby zaoszczędzić czas…. Poświęć trochę czasu, aby zmienić swoje CV dla każdej pozycji, o którą aplikujesz. Zbadaj firmę i wykorzystaj ogłoszenie o pracę, aby dowiedzieć się, na jakie umiejętności powinieneś zwrócić uwagę. Pracodawcy doceniają oczywisty wysiłek.

Podaj osobiste oświadczenie.

Nie zakładaj tylko, że pracodawca zobaczy, jak twoje doświadczenie wiąże się z ich pracą. Zamiast tego, użyj krótkiego osobistego oświadczenia, aby wyjaśnić, dlaczego jesteś najlepszą osobą na danym stanowisku. Powinno to znaleźć odzwierciedlenie w liście motywacyjnym (Zapoznaj się z naszymi wskazówkami dotyczącymi jak napisać list motywacyjny).

Nie zostawiaj luk.

W większości jesteśmy cyniczną grupą ludzi, a pozostawienie oczywistych luk w CV natychmiast budzi podejrzenia pracodawców – a oni nie dadzą Ci korzyści z wątpliwości. Jeśli nie pracowałeś, może to być powód do niepokoju, ale po prostu nadać mu pozytywny wydźwięk. Czy brałeś udział w kursie, pracowałeś jako wolontariusz lub rozwijałeś umiejętności miękkie, takie jak komunikacja, praca zespołowa lub zarządzanie projektem? Jeśli tak, to krzycz o tym!

Aktualizuj swoje CV na bieżąco.

Powinieneś na bieżąco aktualizować swoje CV, niezależnie od tego, czy szukasz pracy, czy nie. Za każdym razem, gdy w Twojej karierze pojawia się coś istotnego, zapisz to tak, abyś nie zapomniał później o czymś, co może być ważne.

Unikaj błędów w tekście CV.

Pracodawcy szukają błędów na CV, a jeśli je znajdą, to sprawia, że wyglądasz naprawdę źle. Większość pracodawców doświadcza obecnie ogromnej liczby kandydatów, a ty swoim błędem dajesz im pretekst do odrzucenia Twojej aplikacji z powodu możliwych do uniknięcia błędów. Jeśli nie jesteś pewien, to użyj przeglądarki internetowej do sprawdzania pisowni lub poprosić kogoś innego, aby dwukrotnie sprawdzić, co napisałeś. Nie ignoruj błędów w CV!

Napisz tylko prawdę.

Każdy piszę prawdę w swoim CV, prawda? NIE! Rażące kłamstwo w CV sprawi, że może wylądować w całej stosie odrzuconych. Pracodawcy sprawdzają Twoje pochodzenie i referencje. Ostatnią rzeczą, którą chcesz, jest rozpoczęcie pracy, a następnie ją stracić przez kłamstwa. Możesz również zostać złapany na etapie rozmowy kwalifikacyjnej, kiedy nagle nie możesz odpowiedzieć na pytania dotyczące tego, co twierdzisz, że wiesz. I to może być BARDZO niewygodne!

Matematyka.

Może to brzmieć nudno, ale dzięki poparciu swoich osiągnięć liczbami, sprzedaż staje się znacznie łatwiejsza. Pisząc swoją historię pracy, nie mów tylko, że zwiększyłeś sprzedaż; powiedz im, że zwiększyłeś sprzedaż o 70% w ciągu sześciu miesięcy. Duże liczby są szczególnie dobre (choć nie zapomnij o punkcie 7 naszej listy!).

Spraw, aby CV wyglądało dobrze.

dobre CV

Żyjemy w świecie, w którym obraz jest wszystkim, to samo dotyczy Twojego CV. Poświęć trochę czasu, aby je upiększyć. Używaj wypunktowań i zachowaj krótkie zdania. Użyj graficznej sztuki projektowania, pozostawiając mnóstwo białej przestrzeni wokół tekstu i pomiędzy kategoriami, aby umilić układ graficzny dla oka.  

Spraw, aby CV było przyjazne dla słów kluczowych.

Jeśli umieściłeś swoje CV na stronie z ofertami pracy, aby osoby rekrutujące mogły Cię znaleźć, słowa kluczowe są bardzo ważne. Tytuły pracy i słowa kluczowe pomogą wyszukiwarce wybrać Twoje CV z listy innych. Zdziwiony? Nie bądź. Kandydat marketingowy może wspomnieć o SEO (Search Engine Optimization), marketingu bezpośrednim i marketingu cyfrowego wśród swoich doświadczeń i umiejętności.

Możesz również skorzystać z darmowego kreatora CV.